Komma’s en punten gebruiken we daar waar we een pauze willen inlassen. De vuistregel voor het gebruik van een komma is er eentje te plaatsen als je een kleine pauze hoort bij het gewoon uitspreken van een zin. Een punt wordt gebruikt aan het einde van een zin, om zo duidelijk te maken dat de zin is afgelopen. Het is dan de bedoeling even te wachten voor je de volgende zin gaat lezen.

Hier kunnen we inspiratie opdoen! Want het is zinvol om af en toe een kleine pauze in te lassen. En het is nodig om na het beëindigen van een taak even te wachten vooraleer je aan de volgende taak begint. Op die manier bouw je meer rust in in je (werk)dag en loop je minder risico om uitgeput te geraken.

Onze huidige maatschappij zorgt steeds vaker voor een aantal situaties die ons stress bezorgen. Files, werkdruk, sociale druk, maatschappelijke thema’s, dreiging rondom ons, … Er is genoeg aanwezig om ons een flinke dosis stress te bezorgen. Er is niets mis met een beetje stress in je leven. Het zorgt ervoor dat je net dat extra tikje energie krijgt om in actie te schieten. Stress wordt pas problematisch als de draaglast groter is dan de draagkracht. De ene mens is de andere niet, wat maakt dat de ene mens al sneller een gevoel van teveel stress ervaart dan de andere. Je eigen draagkracht herkennen en daarnaar handelen is dus belangrijk.  Want als overmatige stress en overbelasting aanwezig blijven, dan geraken we uitgeput en overspannen. Onze kaars is opgebrand, burned out.

Er is al heel wat te doen geweest rond burn-out. Stress en burn-out zijn ondertussen belangrijke gezondheidsproblemen geworden. Volgens het sociaal secretariaat Securex heeft 64% van alle werknemers last van stress en kampt 1 op 10 werknemers met een burn-out! (info volgens de website van de Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheid (VVGG)) 

Geen wonder dus dat maatregelen tegen burn-out volop in de belangstelling staan. Recente onderzoeken tonen aan dat de oorzaken voor burn-out niet enkel bij het werk te zoeken zijn. Tegelijk is men er achter gekomen dat enkel de werksituatie veranderen niet genoeg is om burn-out te verhelpen of te voorkomen. Daarvoor is een verandering in de manier van leven noodzakelijk. Onze kijk op onze gezondheid, op ons welzijn moet aangepast worden. Hoog tijd om meer aan zelfzorg te doen. Want elke verandering in je manier van leven begint bij jezelf.

Dat tussenin ontspannen niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn, bewijst de workshop “rust.com”. Je krijgt er praktische tips en oefeningen om de stress voor te blijven. Kruipt het toch onder je vel, dan krijg je de nodige tools om stress weer snel uit je systeem te krijgen.  Ademhaling, beweging, meditatie, …  Alle oefeningen zijn toegankelijk, eenvoudig en je kan er meteen mee aan de slag. Je hoeft geen dure uitrusting te kopen of dagelijks een uur van je kostbare tijd te investeren. De enige investering van jouw kant is 3 avonden van telkens 1,5 uur om de workshop te komen volgen. En vanaf dan kijk zelf elke dag een paar rustpunten voor jezelf inlassen zodat stress geen kans meer heeft. Rustpunt, kom!

Kijk op de website voor de eerstvolgende editie. En kijk zeker of er geen promotie geldt voor startersnet-leden!

Vooraf inschrijven is steeds noodzakelijk. Dat kan via een mail aan molmersie@gmail.com.

Laat een Reactie achter

3 × 5 =