Wanneer je, zoals ik, op de lagere school een opstel moest schrijven met als titel “Wat word ik later” had je waarschijnlijk verkoper nooit gekozen. Je wist waarschijnlijk niet wat je zou moeten doen, en bovenal je kan er geen respect mee verdienen zoals met ‘brandweerman of dokter’. Later tijdens hun loopbaan, voelen veel verkopers dat ze geen of weinig respect krijgen van klanten en zelfs familie. Ze verkopen sympathie in plaats van oplossingen.

Lees onderstaande tekst aandachtig. Verkopen is een geweldig beroep, wees er trots op. Het biedt je voordelen die je niet terug vindt in andere beroepen.

1. Verkopen lost problemen op en vervult behoeften.

Wat je verkoopt, verlicht pijn of geeft plezier. Afhankelijk van wat je verkoopt, zullen klanten beter in staat zijn om problemen op te lossen, meer geld te verdienen, andere beter te dienen, hun zelfrespect te vergroten, hun kennis te verbeteren of een hartenwens te vervullen. Wanneer je je werk doet, help je mensen om te krijgen wat ze willen van het leven.

2. Alleen je inspanningen en creativiteit beperken je potentieel.

Verkopen is het klassieke voorbeeld van betalen voor prestaties. Dit verklaart waarom zoveel hoogenergetische, gefocuste mensen zich aangetrokken voelen tot verkoop. Hun niveau van prestatie en inkomen kent geen plafond.

3. Verkopen biedt de mogelijkheid om met mensen samen te werken.

Zijn mensen irritant? Absoluut. Zullen ze je hartaanvallen, hoofdpijn en buikpijn geven? Zonder twijfel. Maar ze zijn ook leuk, spannend en uitdagend. Als verkoper ervaar je deze opwindende uitdaging elke keer dat je naar je werk gaat.

4. Verkopen is een psychologisch hoogtepunt.

Als je aan een fabriekspoort staat en de gezichten bestudeert van de arbeiders die naar buiten komen, zie je dan de “vreugde van de overwinning” of de “pijn van de nederlaag”? Bestudeer dan eens het gezicht van een verkoper die zojuist een belangrijke deal heeft afgesloten, een nieuwe klant heeft gemaakt of het probleem van een huidige klant heeft opgelost. Je kijkt naar een winnaar.

5. Verkopen laat je elke dag je moed testen.

Elke keer dat een sportman het speelveld betreedt, moet hij zichzelf bewijzen. Hij is alleen zo goed als zijn volgende prestatie. Bij verkopen krijg je dezelfde mogelijkheid om je kunde te tonen.

6. Verkopen levert onmiddellijk feedback op je prestaties.

Het is ook onmiskenbaar. De reacties die aankopers/klanten je geven laten geen twijfel over hoe je presteert. Je kunt die info gebruiken om jezelf constant te verbeteren. Telkens wanneer jezelf en je product presenteert, heb je de kans om jouw vaardigheden aan te scherpen.

7. Verkoop genereert inkomsten.

Een bedrijf verdient alleen geld wanneer een klant besluit zijn product te kopen. Jij helpt de klant om die beslissing te nemen. Zolang je omzet genereert, hoeft je je geen zorgen te maken over werkzekerheid.

8. Verkopen is de directe communicatieverbinding tussen de klant en het bedrijf.

Verkopers zijn het best geplaatst om trends in de markt te volgen. Jouw klanten vertellen je precies wat goed en fout is met jouw product, wat ze moeten verbeteren en wat ze met rust moeten laten. Je hoort over hun pijn en frustraties, en je hoort over hun dromen en ambities. Je bent de ogen en oren van het bedrijf. Als je spreekt, beschrijf je de toekomst van het bedrijf.

9. Verkopen biedt een pad voor opwaartse mobiliteit.

Een verkoper is zeer zichtbaar in de meeste bedrijven. Wanneer je slaagt, weet iedereen het binnen het bedrijf, ook de concurrentie. Jouw kans om door te groeien neemt toe in directe verhouding tot jouw verkoopsucces.

10. Verkopen bereidt je voor op andere loopbanen.

De on-the-job-training die je krijgt in de verkoop is ongeëvenaard. Je slaagt alleen in verkoop door een effectieve presentator, psycholoog, socioloog, planner, vredestichter, onderhandelaar, consultant, leider, volger, financier en leverancier te zijn.

Wees trots als verkoper.

Succesvolle verkoop!

Laat een Reactie achter

17 + vijftien =